Under mars – april har vi arbetat med olika arbeten runt våra spår, alltså inte bara i utan även vid sidan av spåren.
Dikesgrävning i Hjorthagsbacken
Mellan länsvägen och vårt spår i Hjorthagsbacken (mellan Mariefred och Hjorthagen) finns en delvis igenvuxen åker där vatten samlas. Vattnet skall ledas via diken utmed vårt spår för att slutligen komma ut i Mälaren. Diket här ligger lite trångt och delvis kulverterat med rör och har rätt många år varit igenrasat och röret täppt. Vattnet har då sökt sig genom banvallen vilket på senare år har gett sättningar och en svacka i spåret.
Nu hyrde vi in en liten grävmaskin med förare och återställde diket samt lade nytt rör där det är som trängst invid en privat tomt. Vi röjde även bort sly runt diket. Förhoppningsvis kommer nu vattnet söka sig rätt väg framöver.




Ny telefonkabel vid Läggesta
Ett större arbete pågår att återställa vårt interna telefonsystem av klassisk järnvägsmodell, med selektor- och induktorlinje. Vid infarten till Läggesta var det avbrott i vår gamla telefonkabel som härstammar från 1930-talet. Efter att en synlig skada reparerats visade det sig att det vara flera avbrott och skador i gamla skarvar på en längre sträcka. Nu har en nära 500 m lång kabelsträcka ersatts av ny kabel. Övrigt arbete med telesystemet kommer redovisas separat.

Spår till nya dressinboden i Mariefred
I Mariefred har spåret in till den nya dressinboden grusats och justerats. Spåret ansluter med en nyinlagd växel i spår 4.




Slyröjning pågår
I år blir det lite begränsad slyröjning på de mest prioriterade ställena, bara i egen regi. Av besparingsskäl tar vi inte inte extern arbetskraft i år. Här några bilder från röjning för förbättrad sikt i en slänt med flera privata gångpassager mellan Läggesta och Hedlandet.



Nytt spår till vändskivan i Läggesta nedre
I Läggesta har vi börjat förbereda för ett nytt anslutningsspår till vändskivan från en ny växel i utdragsspåret mot spårslutet. Målet är att underlätta lokvändning för tåg som ankommer till spår 3. Detta arbete pågår i lugn takt när tid ges. I oktober 2024 lades den nya växeln in, denna kom från ett uppställningsspår som inte längre användes.





Spårbesiktning och fyllning av vattentunnor
På påskaftonen genomfördes samtidigt två traditionella aktiviteter inför trafikstart, den stora säkerhetsbesiktningen av vår spåranläggning samt fyllning av brandvattentunnorna utmed linjen.



Åtgärd av besiktningsanmärkning – slipersbyte
Besiktningen ledde inte till några väsentliga anmärkningar, vissa åtgärder som behöver utföras på längre sikt noterades, dock hittades två för dåliga sliprar i en växel i Marielund vilka byttes redan på påskdagen.


En udda upptäckt. Under växling på bangården i Mariefred trampade en av personalen ner i ett hål utanför yttersta spåret mot slottets våtmark. Det visade sig vara ett med div. strån inrett bäverbo. Dock var ingen hemma vid tillfället. Vår spåransvarige beslöt om omedelbar vräkning av den olovlige hyresgästen och hålet fylldes igen.

Fotografer:
Göran Wallmark
Hans Wicklund
Eric Berggren
Mari Gustafsson
Patrik Olsson