Under långhelgen dagarna efter vår trafikstart 1 maj blev två väsentliga banarbeten utförda. Nu var det dags för åtgärd av två fel som annars krävt hastighetsnedsättning.
Glädjande nog deltog flera av våra yngsta aktiva i dessa arbeten och fick lära sig flera arbetsmoment i banarbete.
On May 2 and 3, we carried out two major track works. At Marielund station, the northern point was repaired, including new sleepers. On the line east of the Hjorthagen stop, two depressions in the track were lifted.
Bilderna är klickbara för större storlek.
Reparation av växel 1 i Marielund
Fredag 2 maj genomförde vi en reparation och ett slipersbyte i växel 1 (den norra växeln) i Marielund. Ena växeltungans tungrotsfäste hade blivit allt för glappt (växeltungorna är de två rörliga räldelarna i en växel, tungroten är det vridbara fästet). Dessutom behövde ett antal sliprar i växeln bytas och spårläget justeras.












Justering av två svackor i Hjorthagsbacken
Som nämnt i det förra inlägget om arbeten runt banan har vi under några år haft vattengenomträngning genom banken i backen öster om Hjorthagens hållplats, det problemet skall nu vara eliminerat genom det nya diket som beskrevs i förra inlägget. Vattengenomträngningen har lett till sättningar och två besvärande svackor i spåret som nu blivit så djupa att de behövde lyftas.
Detta arbete utfördes under lördagen den 3 maj. Inför arbetet kördes i förväg ny ballast ut där lyften skulle ske. Som syns på bilderna använder vi här makadam (bergkross). Vi har tidigare haft makadam på vissa banavsnitt men i övrigt hittills använt naturgrus av historiska skäl, nu har det dock blivit både svårare att få tag på bra fraktioner naturgrus och dyrare än makadam p.g.a. naturgrusskatten. Makadam ger även bättre dränering och stabilare spårläge. Vi kommer därför allt mer använda makadam på linjen, men försöka ha kvar naturgrus inne på stationerna.









Efter båda arbetena blir det försiktig körning några trafikdagar för att kontrollera om och hur mycket spåret sätter sig.
Foton:
Göran Wallmark
Ola Dahlström