Banarbeten under första helgen i maj

Under långhelgen dagarna efter vår trafikstart 1 maj blev två väsentliga banarbeten utförda. Nu var det dags för åtgärd av två fel som annars krävt hastighetsnedsättning.

Glädjande nog deltog flera av våra yngsta aktiva i dessa arbeten och fick lära sig flera arbetsmoment i banarbete.

Bilderna är klickbara för större storlek.

Reparation av växel 1 i Marielund

Fredag 2 maj genomförde vi en reparation och ett slipersbyte i växel 1 (den norra växeln) i Marielund. Ena växeltungans tungrotsfäste hade blivit allt för glappt (växeltungorna är de två rörliga räldelarna i en växel, tungroten är det vridbara fästet). Dessutom behövde ett antal sliprar i växeln bytas och spårläget justeras.

Genomgång inför arbetet med samling runt den slitna tungroten. (GW)
Den högra rakspårstungan har lossats (ligger upp och ner). I bakgrunden på går förberedelser för slipersbytet. (Odh)
Ledtappen som styr tungrotens läge behövde bytas. För detta behövde hålet för tappen i tungan borras upp. Här sker detta utanför verkstaden i Mariefred. (Odh)
En nytillverkad ledtapp på plats i växeln. (GW)
Växeltungan återmonterad, med bra styrning i tungroten. (GW)
Slipersbyte pågår med vår slipersbytare, lite trixigt i en växel. (GW)
Några sliprar bytta. I växeln måste vi stoppa på traditionellt sätt med spade där vi inte kommer åt med stoppmaskinen. (GW)
Vissa sliprar gick inte att få loss åt det ”enkla” hållet, slipersbytaren har därför vänts för att dra ut åt andra hållet. Åt det här hållet är linorna till växelns omläggning i vägen – lite knepigt. (GW)
Slipersbytaren skall greppa en sliper. Det gäller att inte skada linorna. (GW)
Spikning med trycklufthammare. (GW)
Mer spikning. Det gula är ett spårviddsmått. (GW)
Arbets”tåget”, Maskinvagn med elverk och kompressor, manskapsvagnen ”Maltebo”, redskapsvagnen ”Bananen” samt loket Gaivoron. (GW)

Justering av två svackor i Hjorthagsbacken

Som nämnt i det förra inlägget om arbeten runt banan har vi under några år haft vattengenomträngning genom banken i backen öster om Hjorthagens hållplats, det problemet skall nu vara eliminerat genom det nya diket som beskrevs i förra inlägget. Vattengenomträngningen har lett till sättningar och två besvärande svackor i spåret som nu blivit så djupa att de behövde lyftas.

Detta arbete utfördes under lördagen den 3 maj. Inför arbetet kördes i förväg ny ballast ut där lyften skulle ske. Som syns på bilderna använder vi här makadam (bergkross). Vi har tidigare haft makadam på vissa banavsnitt men i övrigt hittills använt naturgrus av historiska skäl, nu har det dock blivit både svårare att få tag på bra fraktioner naturgrus och dyrare än makadam p.g.a. naturgrusskatten. Makadam ger även bättre dränering och stabilare spårläge. Vi kommer därför allt mer använda makadam på linjen, men försöka ha kvar naturgrus inne på stationerna.

Övre svackan synlig framför loket Aspa vid tidigare tillfälle. (GW)
Nedre svackan, när ny ballast lagts ut. Från förarplats i Aspa. (Odh)
Spåret lyfts med rälsdomkrafter. Över rälerna ligger ett mätinstrument för att mäta rälernas inbördes höjdläge. (Odh)
Spåret lyft, stoppning pågår. Mer makadam skall läggas ut. (Odh)
Stoppning med vår franska stoppmaskin (GW)
Mer makadam hämtas i Läggesta nedre (Odh)
Efter komplettering med mer makadam – avputsning (Odh)
Klart, vy neråt backen över den f.d. nedre svackan (Odh)
Vy uppåt över den f.d. övre svackan. Nya diket till vänster. (Odh)

Efter båda arbetena blir det försiktig körning några trafikdagar för att kontrollera om och hur mycket spåret sätter sig.

Foton:
Göran Wallmark
Ola Dahlström