Bakgrund
När stationen i Hedlandet byggdes vid utbyggnaden till Taxinge-Näsby nöjde vi oss med två växlar och ett mötesspår. Så såg dock knappast en station ut vid våra historiska förebilder. Där fanns alltid ett spår med möjlighet att ställa upp vagnar för lastning av gods. Så har vi även allt sedan 1966 haft vår station i Marielund, med ett stickspår utgående från mötesspåret. Vår mål har därför sedan länge varit att bygga ett sådant stickspår även i Hedlandet, med möjlighet att kunna ställa upp några godsvagnar. När vi 2020 byggde en signalsäkerhetsanläggning med en T-semafor i Hedlandet förberedde vi denna med förregling även för spårspärr och växel till ett stickspår. Skissen nedan visar hur det är tänkt med det nya spåret rödmarkerat.

Förberedelser
Arbetet med detta började i april 2023 med att delar till en växel letades fram ur vårt lager med växeldelar. Detta är växlar byggda för 891 mm spårvidd av räler EJ25, dvs en vikt på 25 kg/m. Nu är det inte bara att lägga in en sådan växel med spårvidden ändrad till 600 mm. Dess delar är även byggda för grövre hjulflänsar och har därför för breda flänsrännor för oss. När sedan spårvidden ändras , måste även längden justeras för att få rätt geometri, alltså skall rälerna inuti växeln kapas något. Det är alltså en hel del förberedande arbeten innan växeln kan läggas på plats. Dessa förberedelser bedrevs i mån av tid fram till våren 2025. Lite bilder från detta.
Alla bilder klickbara för större storlek.


Inläggning av växeln på plats i Hedlandet
Hela detta arbete bedrevs utan tidspress, det fick ta den tid det tog. När delarna till växeln började bli klara under sommaren 2025 bestämde vi därför att genomföra inläggningen först efter museibanans dag för att undvika stressmoment. Förutom växeldelarna enligt ovan hade då även ett växelställ och en spårspärr renoverats i verkstaden i Mariefred.
I början av oktober bröt vi det befintliga spåret där växeln skulle läggas in, samt baxade det anslutande spåret till växel 2. Därefter hade vi en inhyrd grävmaskin som iordningställde en bra bädd för växeln och för första delen av stickspåret.
Under två söndagar 19 och 26 oktober byggdes växeln ihop på plats, grusades och justerades.

Växeln är nu klar och godkänd så möte och rundgång åter kan ske i Hedlandet. Stickspåret avser vi bygga i vår.
Bilder:
GW – Göran Wallmark
HW – Hans Wicklund
MG – Mari Gustafsson
LOE – Lars Olof Eriksson



















