Ny växel för stickspår i Hedlandet

Bakgrund

När stationen i Hedlandet byggdes vid utbyggnaden till Taxinge-Näsby nöjde vi oss med två växlar och ett mötesspår. Så såg dock knappast en station ut vid våra historiska förebilder. Där fanns alltid ett spår med möjlighet att ställa upp vagnar för lastning av gods. Så har vi även allt sedan 1966 haft vår station i Marielund, med ett stickspår utgående från mötesspåret. Vår mål har därför sedan länge varit att bygga ett sådant stickspår även i Hedlandet, med möjlighet att kunna ställa upp några godsvagnar. När vi 2020 byggde en signalsäkerhetsanläggning med en T-semafor i Hedlandet förberedde vi denna med förregling även för spårspärr och växel till ett stickspår. Skissen nedan visar hur det är tänkt med det nya spåret rödmarkerat.

Förberedelser

Arbetet med detta började i april 2023 med att delar till en växel letades fram ur vårt lager med växeldelar. Detta är växlar byggda för 891 mm spårvidd av räler EJ25, dvs en vikt på 25 kg/m. Nu är det inte bara att lägga in en sådan växel med spårvidden ändrad till 600 mm. Dess delar är även byggda för grövre hjulflänsar och har därför för breda flänsrännor för oss. När sedan spårvidden ändras , måste även längden justeras för att få rätt geometri, alltså skall rälerna inuti växeln kapas något. Det är alltså en hel del förberedande arbeten innan växeln kan läggas på plats. Dessa förberedelser bedrevs i mån av tid fram till våren 2025. Lite bilder från detta.

Alla bilder klickbara för större storlek.

Växelkorsningen innan åtgärd i verkstaden. (HW)
Korsningen efter demontering. Flänsrännorna bestäms av klossar av gjutjärn mellan rälerna. (HW)
Dessa klossar behöver alltså fräsas av till mindre bredd. (HW)
När flänsrännornas bredd minskas behöver även delarnas inbördes längdläge ändras, därför behöver nya hål borras. Här är korsningsspetsen i vår gamla radialborrmaskin. (HW)
Växelkorsningen färdig. (HW)
Övriga delar till växeln renoverades och justerades liggande på tre vagnar. Här borras nya hål för skarvbult. (HW)

Inläggning av växeln på plats i Hedlandet

Hela detta arbete bedrevs utan tidspress, det fick ta den tid det tog. När delarna till växeln började bli klara under sommaren 2025 bestämde vi därför att genomföra inläggningen först efter museibanans dag för att undvika stressmoment. Förutom växeldelarna enligt ovan hade då även ett växelställ och en spårspärr renoverats i verkstaden i Mariefred.

I början av oktober bröt vi det befintliga spåret där växeln skulle läggas in, samt baxade det anslutande spåret till växel 2. Därefter hade vi en inhyrd grävmaskin som iordningställde en bra bädd för växeln och för första delen av stickspåret.

Skarvarna bryts i spår 2 där växeln skall läggas in. (HW)
Rälerna lossade. Sliprarna togs bort med grävmaskinen. (HW)
Grävaren gör en bädd som vägs av med laser. (GW)
Färdig bädd. (GW)

Under två söndagar 19 och 26 oktober byggdes växeln ihop på plats, grusades och justerades.

Transporten ut till Hedlandet med loket Aspa och 11 vagnar med växeldelar, sliprar, kompressor, kranvagn, rastvagn och verktygsvagn. (HW)
Arbetet börjar med att lägga ut sliprar enligt ett noga måttsatt schema. (GW)
Sliprarna placeras med hjälp av måttband. (GW)
Växeldelarna lossas från vagnarna. (GW)
Korsningen lossas. (MG)
En räl kapas. (GW)
Skarvbultshål borras i rälerna på platsen som kapats vid rivningen. (LOE)
Växelstället lyfts på plats. (MG)
Växelstället passas in i exakt läge för låsningen innan det skruvas fast. (GW)
Klart för dagen den 19 okt. Allt monterat. (GW)
En vecka senare fyllde vi upp med grus i växeln, lyfte och justerade höjden och stoppade. (GW)
Växeln färdig. Första biten på stickspåret byggd men där är det inte grusat och justerat. (HW)

Växeln är nu klar och godkänd så möte och rundgång åter kan ske i Hedlandet. Stickspåret avser vi bygga i vår.

Bilder:
GW – Göran Wallmark
HW – Hans Wicklund
MG – Mari Gustafsson
LOE – Lars Olof Eriksson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.